25.2.19

Com tramitar una esmena d'un certificat d'eficiència energètica


Com tramitar una esmena d'un certificat d'eficiència energètica

Tutorial sobre el nou tràmit d'esmena d'un Certificat d'eficiència Energètica


 

Certificació Energètica tràmits amb la Generalitat

Tràmits de la certificació

Per tal de completar el procediment de certificació d’eficiència energètica als edificis, tant existents com de nova construcció, s’ha de realitzar el tràmit d’inscripció al registre. Un cop s’hagi omplert el formulari amb totes les dades pertinents, l’ICAEN revisarà i elaborarà l’etiqueta del certificat que estarà a disponible al cercador de certificats d’eficiència energètica d’edificis.

Tot seguit podeu trobar informació dels diferents tràmits i procediments relacionats amb la certificació d'eficiència energètica als edificis:

 

Destaquem  

Enllaç al tràmit d'inscripció al registre 

Model de representació 

Enllaç al formulari d'exempció 

Enllaç a la sol·licitud d'esmena 

Preguntes freqüents

Enllaç al tràmit de devolució d'ingressos indeguts   

Bústia de contacte

Certificació Energètica tràmits amb la Generalitat


Tràmits de la certificació

Per tal de completar el procediment de certificació d’eficiència energètica als edificis, tant existents com de nova construcció, s’ha de realitzar el tràmit d’inscripció al registre. Un cop s’hagi omplert el formulari amb totes les dades pertinents, l’ICAEN revisarà i elaborarà l’etiqueta del certificat que estarà a disponible al cercador de certificats d’eficiència energètica d’edificis.

Tot seguit podeu trobar informació dels diferents tràmits i procediments relacionats amb la certificació d'eficiència energètica als edificis:


20.2.19

Funcions en matèria de Seguretat i Salut de la DEO i la DO+DEO en cas d'un únic contractista

Font CAATEEB

Funcions en matèria de Seguretat i Salut de la DEO i la DO+DEO en cas d'un únic contractista


Segons l'article  7 del RD1627/1997, quan no sigui necessària la designació de coordinador de seguretat i salut en fase d'execució, serà la direcció facultativa qui l'assumirà
 
La figura del coordinador/a en matèria de seguretat i salut en fase d'execució ve definida i descrita pel Reial Decret 1627/1997, de 24 de octubre,  on s'estableixen les disposicions mínimes de seguretat i salut en les obres de construcció i determina, entre moltes altres coses, el següent: "Cuando en la ejecución de la obra intervenga más de una empresa, o una empresa y trabajadores autónomos o diversos trabajadores autónomos, el promotor, antes del inicio de los trabajos o tan pronto como se constate dicha circunstancia, designará un coordinador en materia de seguridad y salud durante la ejecución de la obra."

Però, en qui recau les funcions en matèria de Seguretat i Salut quan no és obligatori que hi hagi un Coordinador/a en fase d'execució? Tal i com indica l'article 7 del Reial Decret 1627/1997: "Cuando no sea necesaria la designación de coordinador, las funciones que se le atribuyen en los párrafos anteriores serán asumidas por la dirección facultativa."

Serà per tant la Direcció Facultativa qui assumirà les funcions en matèria de Seguretat i Salut en fase d'execució.


Podeu consultar el text íntegre del Real Decreto 1627/1997


Qui, quan i com cal omplir la DRPOB-10 i altres consideracions en projectes per l’Ajuntament de Barcelona?



Qui, quan i com cal omplir la DRPOB-10 i altres consideracions en projectes per l'Ajuntament de Barcelona?


La DRPOB-10 és la declaració responsable del sol·licitant conforme ha notificat als propietaris i ocupants de l'edifici respecte les obres que es pretén realitzar. A continuació resolem dubtes freqüents sobre aquesta declaració responsable.
 
La DRPOB-10 és la declaració responsable del sol·licitant conforme ha notificat als propietaris i ocupants de l'edifici respecte les obres que es pretén realitzar. Aquesta declaració fa referència a l'article 37.3 de l'Ordenança reguladora dels Procediments d'Intervenció Municipal en les Obres, que diu el següent:


Article 37. Mesures de seguretat


3. Quan es projecten obres que afecten l'estructura d'un edifici existent que està ocupat, el tècnic o tècnica autor del projecte ha d'aportar el corresponent informe que acrediti que les obres no comporten risc per als ocupants ni per a tercers. Alhora, la persona sol·licitant de la llicència ha de notificar a tothom que l'ocupa i a les persones propietàries de l'edifici les obres que es pretenen dur a terme, i ha de presentar davant l'Ajuntament la declaració responsable d'haver complert aquesta obligació. La declaració responsable, que ha d'acompanyar la sol·licitud de llicència, ha de fer menció expressa de les observacions fetes pels ocupants de l'edifici, que s'han d'incorporar a l'expedient, així com la seva valoració.



Qui l'ha d'omplir?
La persona sol·licitant/titular del permís d'obres. En cas de ser una persona jurídica, el seu representant legal haurà de disposar dels poders que l'acreditin com a tal. No és el tècnic qui ha d'omplir aquesta declaració, ja que el tècnic no és el representant legal del titular.


Quan s'ha d'omplir?
 Cal omplir-la sempre que la demani la consulta prèvia a la Guia per al procés d'obtenció del comunicat o llicència, encara que l'actuació no afecti a l'estructura de l'edifici. A la declaració caldrà indicar si s'afecta o no l'estructura. Abans d'omplir la declaració s'ha d'haver passat tot el procés de notificació i terminis per al·legacions.

Com s'ha d'omplir?
En primer lloc cal informar de si les obres projectades afecten o no a l'estructura de l'edifici. Si es marca que sí afecten a l'estructura, s'haurà d'informar de si a l'edifici hi haurà ocupants o no en el moment d'iniciar les obres. Si a l'edifici hi haurà ocupants, cal informar de,  si transcorregut el termini s'han formulat observacions o no. Si s'han formulat observacions per part dels ocupants de l'edifici, cal adjuntar amb la declaració un informe tècnic on es recullin aquestes i hagin estat valorades pel tècnic redactor. Únicament es consideraran observacions de caràcter tècnic.

Altres consideracions: 

En cas d'haver-hi ocupants a l'inici de les obres:

  1. S'ha de notificar de l'existència del projecte de les obres als propietaris i ocupants de l'edifici. Aquesta notificació s'ha de fer de forma fefaent (burofax, cartes certificades, etc.)
  2. Els propietaris i ocupants de l'edifici han de poder consultar el projecte tècnic o la documentació tècnica durant un termini no inferior a 15 dies i han de disposar de 10 dies més per la presentació escrita de les observacions de caràcter tècnic pertinents
  3. Cal disposar de la documentació necessària per justificar els apartats anteriors que no cal adjuntar, però s'ha de conservar perquè es pot requerir

23.1.19

Diccionari visual de la construcció

Diccionari visual de la construcció



El Diccionari visual de la construcció està dividit en sis capítols: urbanisme, edificis, elements constructius de l'edifici, infraestructures de transport i comunicació, construccions hidràuliques i execució de l'obra.

Cadascun d'aquests capítols consta de diverses il·lustracions sobre aspectes concrets i de la terminologia que hi va associada.

Podeu consultar l'índex i buscar un concepte tant a partir de la il·lustració com a partir del terme.
Data d'actualització:  05.05.2010

Fitxa de seguretat i salut: documentació que ha d'estar a l'obra

Font CAATEEB

Fitxa de seguretat i salut: documentació que ha d'estar a l'obra

Publicada la segona fitxa de seguretat i salut amb informació pels coordinadors de seguretat sobre la documentació que ha d'estar a l'obra
 
Us informem que ha sortit publicada una fitxa de seguretat i salut titulada Documentació que ha d’estar a l’obra, que és una informació pràctica pels coordinadors de seguretat i salut.

Aquesta Fitxa informa als tècnics que volen fer tasques de coordinador de seguretat i salut, de la documentació que s’ha d’exigir des del punt de vista legal i d’aquella, que encara que no sigui exigible, n’ha de conèixer la seva existència. Es tracta de un llistat no exhaustiu. També es diferència entre la documentació del coordinador de seguretat i salut, el contractista i el promotor.

Consulteu l'apartat amb totes les fitxes de seguretat i salut

Aclariments normatius sobre l'accessibilitat en vestíbuls

Font CAATEEB

Aclariments normatius sobre l'accessibilitat en vestíbuls

Per facilitar l'elaboració de la documentació per a obtenir l'Informe d'Idoneïtat Tècnica, el CAATEEB ha elaborat una eina d’ajuda, que s’estableixen els criteris normatius d’aplicació sobre l’ accessibilitat en vestíbuls.
 
Per facilitar l'elaboració de la documentació a presentar per a obtenir l'Informe d'Idoneïtat Tècnica, el CAATEEB ha elaborat una eina d’ajuda, en la que s’estableixen els criteris per justificar la normativa d’aplicació sobre l’ accessibilitat en vestíbuls i que són objecte de validació, segons el règim de col·laboració per a l’exercici de les funcions de verificació i control amb l’Ajuntament de Barcelona. 
El contingut de la eina engloba la casuística i normativa d’aplicació, desenvolupant els següents conceptes:
  • Significat dels conceptes emprats.
  • Com indico l’actuació a la Consulta Prèvia de l’Ajuntament de Barcelona?
  • Normativa d’aplicació.
  • Àmbit d’aplicació.
  • Justificació de la normativa d’aplicació a la memòria descriptiva i a la documentació gràfica.
  • Exemples d’aplicació.
Aquesta fitxa d'aclariments sobre l'accessibilitat en vestíbuls, forma part d'un conjunt de fitxes que pretenen proporcionar als tècnics redactors de projectes els criteris necessaris per identificar, valorar i justificar les intervencions proposades. Les trobareu totes disponibles al'apartat d'eines del web d'idoneïtat del CAATEEB.

Recordeu també que tenim a disposició la instrucció tècnica de verificació i control de projectes que inclou l’explicació dels diferents documents i apartats que formen part dels expedients d’Idoneïtat Tècnica.

Subvencions per a l'adequació de l'habitabilitat en habitatges de l'àrea metropolitana de Barcelona

Font CAATEEB

Subvencions per a l'adequació de l'habitabilitat en habitatges de l'àrea metropolitana de Barcelona

Publicades al BOP ajudes per a actuacions d'adequació i obtenció de l'habitabilitat en habitatges individuals o unifamiliars dels municipis que integren l'àrea metropolitana de Barcelona
 
S'ha publicat al BOP de Barcelona,  del 28 de desembre de 2018, la convocatòria de subvencions per a actuacions d'adequació i obtenció de l'habitabilitat en habitatges individuals o unifamiliars dels municipis que integren l'Àrea Metropolitana de Barcelona.

Les bases de la convocatòria es regeixen amb l'anunci, publicat el 8 d'octubre, per la concessió de subvencions per al foment de la rehabilitació d'edificis de tipologia residencial col·lectiva i habitatges específiques per als municipis que integren l'àrea metropolitana de Barcelona.

Aquestes ajudes tenen per objecte fomentar i regular les actuacions en matèria de rehabilitació d’edificis de tipologia residencial col·lectiva i habitatges privats existents a l’àrea metropolitana de Barcelona, destinats principalment a residència habitual i permanent, amb la finalitat de fomentar la millora de l’eficiència energètica i la sostenibilitat, la conservació, la millora de la seguretat d’utilització i de l’accessibilitat, per tal d’incidir en la qualitat de vida dels ciutadans, la millora de les condicions d’habitabilitat i la millora del paisatge urbà. Resten exclosos els habitatges que es cedeixen a tercers a canvi d’un preu, per un període màxim de 31 dies, dues o més vegades l’any (habitatges d’ús turístic, HUT).

Pressupost disponible: 1.300.505,35 €
Àmbit d’aplicació: Municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona,  exclosa Barcelona ciutat.
Terminis

  • El termini de presentació de la documentació per formar part de la convocatòria, prèvia a la sol·licitud d’ajuts, s’obre el 21 de gener de 2019 i finalitza el 31 d’octubre de 2019 
  • El termini de presentació de les sol·licituds d’ajuts (imprès 2), un cop presentada la documentació per formar part de la convocatòria, s’obre el 21 de gener de 2019 i finalitza el 31 de desembre de 2019.
Destinataris:
Les juntes o comunitats de propietaris; les agrupacions de juntes o comunitats de propietaris degudament constituïdes; els propietaris d’edificis de tipología residencial col·lectiva que no hagin atorgat el títol constitutiu de propietat horitzontal; i els propietaris d’habitatges unifamiliars aïllats o en filera, o propietaris d’habitatges individuals en edificis de tipologia residencial col·lectiva.

 Actuacions subvencionables

  1.  Actuacions destinades a que l'habitatge assoleixi les condicions mínimes d'habitabilitat legalment exigides.
  2. Actuacions d'adaptació de les instal·lacions de l'interior de l'habitatge: Actuacions d'adaptació a la normativa vigent o aplicable de les instal·lacions individuals de l'habitatge, xarxa d'aigua, xarxa elèctrica, xarxa de gas canalitzat, telecomunicacions, sanejament. També es considerarà subvencionable la instal·lació de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics.
  3. Millores energètiques i de sostenibilitat: Actuacions destinades a la millora de la sostenibilitat energètica com són la millora de l'aïllament de l'habitatge per optimitzar la demanda energètica i assegurar el confort acústic; la incorporació de proteccions solars en les obertures; el canvi de tancaments (finestres, portes de sortida a balcons, altres tancaments exteriors practicables); la substitució de làmpades i lluminàries per altres de major rendiment energètic, il·luminació LED.
  4. Actuacions d'adaptació de la mobilitat de l'habitatge: Actuacions puntuals que millorin l'accessibilitat i la mobilitat interior de l'habitatge, com també la seva adaptació total o parcial. En concret, la instal·lació d'aparells elevadors, la substitució de banyera per dutxa, l'eixamplament o adequació de portes, passadissos, habitacions, cambra higiènica, cuina o altres.

Requisits i quantía de les subvencions

  • Haver estat construït abans de l'any 1996.
  • Ser de titularitat privada.
  • Constituir el domicili habitual i permanent dels seus propietaris o arrendataris en totes les fases del procediment. Es podrà acreditar aquesta circumstància mitjançant certificació d'empadronament o autorització per a que el Consorci verifiqui les dades del padró.

En cas d'habitatges buits es podran acollir als ajuts sempre que s'incorporin a la Borsa de lloguer municipal o comarcal corresponent per un període no inferior a 5 anys.

No podran gaudir de les subvencions aquelles obres que hagin estat iniciades abans de formalitzar-se la sol·licitud d'ajuts, ni d'haver rebut el Comunicat tècnic inicial del Consorci.
 
Amb caràcter general, la quantia màxima de la subvenció no podrà superar el 40% del pressupost subvencionable, ni l'import de 3.000 euros.
En cas que l'habitatge s'incorpori a la Borsa local de lloguer aquesta quantia màxima serà de 6.000 euros.
A efectes del càlcul de la subvenció no s'inclouran impostos, taxes o tributs.


Abans de sol·licitar els ajuts, s'ha de presentar la documentació per formar part de la convocatòria a l'Oficina Local d'Habitatge o Oficina d'Atenció Ciutadana del municipi.

Disposeu de tota la documentació, impresos a la página web del consorci de metropolita l'habitatge.

9.1.19

Eines per elaborar e-projectes

Font CAATEEB

Eines per elaborar e-projectes

Eines i recursos que el CAATEEB posa a la vostra disposició per tal d'ajudar-vos a preparar els projectes i documentació tècnica per a la obtenció de l'Informe d'Idoneïtat técnica.


  • Marcadors

    Es faciliten els marcadors per elaborar un Projecte Tècnic, una Documentació Tècnica, un Projecte d'enderroc i els marcadors per elaborar Projectes de grues i muntacàrregues
  • Declaracions responsables editables

    Posem a la vostra disposició un catàleg complet dels models de les declaracions responsables de l’Ajuntament de Barcelona en versió pdf editable
  • Fitxa d’avaluació de volum i característiques dels residus

    Fitxa per fer la justificació de l'avaluació del volum i les característiques dels residus (Reial Decret 105/2008 i Decret 89/2010 en obres de rehabilitació i/o reforma
  • Full normalitzat – Llista de requisits i condicions d’ús

    Llista de requisits de les condicions d'accessibilitat de les bastides segons el Manual de Bastides de l'Ajuntament de Barcelona.
  • Instrucció tècnica i criteris de justificació de normativa

    Instrucció tècnica que inclou l’explicació dels diferents documents i apartats que formen part dels expedients d’Idoneïtat Tècnica
  • Paràmetres de revisió

    Detall dels paràmetres de revisió per als projectes amb consideració d’obra nova i per als projectes tècnics amb consideració d’obra menor
  • Servei de creació de Pdf's

    Servei per facilitar la feina de preparació dels PDF’s amb els marcadors que calen per tramitar electrònicament els Informes d’Idoneïtat Tècnica (IIT) i el visat dels e-projectes segons l’Ordenança reguladora.
  • Plecinstant

    Aplicació amb la qual obtindreu una llista actualitzada de la normativa vigent d'aplicació pel tipus d'intervenció objecte del projecte o documentació tècnica.
  • Col·lecció Manuals d'energia

    Font CAATEEB

    Col·lecció Manuals d'energia

    Col·lecció de manuals per aprofundir en el coneixement de temes d'energia i les seves instal·lacions
     
    Col·lecció 'Manuals d'energia' editada pel CAATEEB.


    Manual d'auditoria energètica

    1 - Manual d'auditoria energètica

    Coordinador: Jordi Marrot
    Autors: Sergi Pérez i Cobos, Oriol Barber Raméntol


    Aquest manual és una guia genèrica per ajudar als professionals que han d’afrontar la tasca d’analitzar els fluxos d’energia d’un edifici i proposar les actuacions necessàries per a reduir la seva demanda i millorar l’eficiència per avançar cap a un desenvolupament, ambientalment i econòmicament, més sostenible.

    Manual d'energia solar tèrmica

    2 - Manual d'energia solar tèrmica

    Coordinador: Jordi Marrot
    Autors: Víctor Almagro i Sánchez, Roger Bancells i Chaler


    Aquest manual és un document amè i pràctic per ajudar als professionals que han d’afrontar el projecte, execució i la gestió de la posada en marxa, ús i manteniment de les instal·lacions d’energia solar tèrmica, en el que s’hi exposa les diferents parts que la composen, amb exemples de disseny, càlcul, dimensionat, muntatge, posada en marxa i manteniment.

    12.12.18

    Les esmenes fetes als certificats d’eficiència energètica d’edificis


    La teva carpeta, nou canal de comunicació d'esmenes

    A començaments de 2019 totes les esmenes fetes als certificats d’eficiència energètica d’edificis que hagueu presentat, us arribaran a través de la vostra carpeta de l’oficina virtual de tràmits de gencat.cat. D’aquesta manera esperem agilitzar les comunicacions i reduir el temps de revisió dels certificats.

    Us demanem que reviseu la vostra carpeta periòdicament per a respondre els requeriments d’informació o esmenes dels vostres certificats.

    Eina informàtica per fer valoracions de béns inmobles amb font del Registre de la Propietat

    font CAATEEB

    MVI, eina metodològica per fer valoracions de béns inmobles


    El Consell General de l'Arquitectura Tècnica d'Espanya està realitzant gestions per intentar signar un conveni per a la utilització de l'eina.
     
    El Col·legi de Registradors d'Espanya disposa d'un aplicador web que conté una metodologia de valoració de béns immobles, l'eina ha estat desenvolupada per un grup d'especialistes de la Universitat de Saragossa.

    El Consell General de l'Arquitectura Tècnica d'Espanya està realitzant gestions per intentar signar un conveni per a la utilització de l'eina.

    L'eina proporciona informació real i directa de les compravendes inscrites en tots els Registres de la propietat (en l'actualitat el 94-95% de totes les transaccions i incloent 1.400-1.500 municipis) pel que entenem que pot ser de gran utilitat per a molts de col·legiats. Es poden apreciar les característiques de l'eina en el següent enllaç:


    El cost per a una contractació conjunta anual, varia depenent del nombre de col·legiats interessats en la subscripció anual d'aquesta eina.
    Si trobeu útil l'aplicatiu i estaríeu interessants en la subscripció d'aquesta eina, envieu un correu electrònic a biblioteca@apabcn.cat  per tal de fer una estimació de possibles interessats. 

    Disposeu fins al dia 15 de gener de 2019 per enviar-nos les vostres sol·licituds

    Accés digital a normes UNE de construcció

    Font CAATEEB

    Accés digital a normes UNE de construcció

    Disposeu de la consulta en linia de normes UNE relacionades amb la construcció
     
    Al Centre de Documentació del CAATEEB disposeu de la possibilitat de consultar totes les normes UNE publicades per AENOR. Ho podeu fer de dues maneres:

    En línia a través del web

     El Consell General de l'Arquitectura Tècnica ha subscrit amb AENOR un accés per a tots els col·legiats, a una col·lecció de normes recollides als reglaments més significatius al sector de l'edificació. Trobareu normes UNE de:

    • Reglament electrotècnic de baixa tensió (REBT)
    • Codi Tècnic de l'Edificació (CTE)
    • Instal·lacions tèrmiques en edificis (RITE)
    • Distribució i utilització de combustibles gasosos
    • Reacció i resistència al foc de materials de construcció
    • Eficiència energètica en instal·lacions d'enllumenat exterior
    • Reial Decret 1513/2005 avaluació i gestió del soroll ambiental
    • Reial Decret 286/2006, sobre la protecció de la salut i la seguretat dels treballadors contra els riscos relacionats amb l'exposició al soroll
    • Reial Decret 1367/2007, zonificació acústica, objectius de qualitat i emissions acústiques
    • Reglament de productes de construcció

    Podeu accedir a la visualització de les normes amb el DNI i el número identificatiu del Consell General d'Arquitectura Tècnica (CGATE). Si no recordeu el número de col·legiat del CGATE el podeu trobar a la vostra fitxa dins de la Oficina Virtual del CAATEEB.

    Recordeu que també podreu consultar-les digitalment amb els ordinadors del Centre de Documentació a la 5a planta del CAATEEB.

    Presencialment al Centre de Documentació

    El Centre de Documentació del CAATEEB està subscrit a les normes UNE d'AENOR i continuarà facilitant la consulta d'aquestes a la biblioteca del Col·legi. Per evitar esperes, us recomanem que ens aviseu amb anterioritat de les normes que voleu consultar.

    Recordeu que podeu consultar el catàleg de normes UNE abans de sol·licitar-nos les vostres normes.

    L'horari del servei és:
    De dilluns a divendres de 9.00 h a 15.00 h ; De dilluns a dijous, de 15.00 h i fins a 17.00 h, atenció amb cita prèvia.

    Si voleu contactar amb nosaltres:
    Telèfon: 93 240 23 80
    biblioteca@apabcn.cat

    Guia de bones pràctiques per a la protecció passiva contra incendis (PPCI). Aplicació, instal·lació i manteniment



    2017

    Guia de bones pràctiques per a la protecció passiva contra incendis (PPCI). Aplicació, instal·lació i manteniment
    Document que té per missió establir els controls i comprovacions necessàries -i els seus registres- que assegurin la instal·lació i el manteniment correctes dels sistemes de protecció passiva, mitjançant mesuraments, assajos i/o proves realitzades i/o controlades.
    Imatge Recull de ponències presentades a la Jornada Risc d’incendi en hotels
    Recull de ponències/presentacions realitzades en el marc de la jornada realitzada el 25 d’abril de 2017.Podeu veure el programa i les ponencies que es van celebrar a de la jornada aquí
    2015
    Portada Guia per a la validació documental de materials, productes, equips i sistemes contra incendis
    Es tracta d’una Guia reconeguda per la Direcció General de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvaments de la Generalitat de Catalunya

    28.11.18

    ÀREA METROPOLITANA DE BARCELONA Subvencions per a actuacions de conservació en edificis de l'Àrea Metropolitana de Barcelona 2018. Barcelona ciutat NO

    ÀREA METROPOLITANA DE BARCELONA   

    Subvencions per a actuacions de conservació en edificis de l'Àrea Metropolitana de Barcelona 2018

    Publicades les ajudes per a actuacions de conservació en edificis de tipologia residencial col·lectiva i edificis unifamiliars de l'Àrea Metropolitana de Barcelona 2018 i que consten a l'Annex 1, exclosa Barcelona ciutat.
     

    L’entrada en vigor d’aquesta convocatòria resta condicionada a l’aprovació definitiva de les Bases reguladores dels ajuts, aprovades provisionalment el 8 d’octubre de 2018 per la Comissió Permanent del Consorci de l’Habitatge de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (BOPB de 22 d’octubre de 2018).

    Pressupost disponible: 5.000.000 €
    Àmbit d’aplicació: Municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (annex 1) exclosa Barcelona ciutat.
    Terminis:  
     
    • El termini de presentació de les sol·licituds d’Informe d’Idoneïtat, previ a la sol·licitud d’ajuts, s’obre el 5 de desembre de 2018, i finalitza el 28 de febrer de 2019.
    • El termini de presentació de les sol·licituds d’ajuts (imprès 2) s’obre el 10 de desembre de 2018 i finalitza el 29 de març de 2019. Per presentar la sol·licitud d’ajuts és indispensable haver obtingut prèviament l’Informe d’Idoneïtat.

    Destinataris: Juntes o comunitats de propietaris; a agrupacions de juntes o comunitats de propietaris degudament constituïdes; a propietaris d’edificis de tipologia residencial col·lectiva que no hagin atorgat el títol constitutiu de propietat horitzontal; i a propietaris d’edificis unifamiliars. Resten exclosos els habitatges que es cedeixin a tercers a canvi d’un preu, per un període màxim de 31 dies, dues o més vegades l’any (habitatges d’ús turístic, HUT).
      
    Actuacions subvencionables

    1.  Les relatives a l’estat de conservació dels fonaments, l’estructura horitzontal i vertical, incloent-hi els cantells de balcons i voladissos, i les instal·lacions d’electricitat, fontaneria i sanejament existents a l’edifici.
    2. Les deficiències relatives a l’estat de conservació de les cobertes, terrats, façanes, patis i mitgeres, incloent-hi els treballs d’eliminació d’amiant, que comportin una modificació de la secció constructiva del tancament original de l'element a rehabilitar que conforma l'envolupant de l'edifici amb actuacions de millora de l'aïllament tèrmic i/o acústic amb la finalitat de garantir l'estanqueïtat, l'aïllament i la seva estabilitat en compliment dels requisits bàsics de seguretat i habitabilitat. Aquestes actuacions a l'envolupant (part massissa i/o obertures) es poden fer amb intervencions parcials o totals.

     Requisits per poder accedir a les subvencions:

    • Els edificis han de ser de titularitat privada i, com a mínim el 70% de la superfície construïda
      sobre rasant de l’edifici, excloent-hi la planta baixa o plantes inferiors si té o tenen altres usos
      compatibles, ha d’estar destinada a habitatge.
    • Com a mínim el 50% dels habitatges de l’edifici han de constituir el domicili habitual i permanent
      dels seus propietaris o arrendataris en totes les fases del procediment.
    • Edifici acabat abans de 1996.
    • Disposar de l'informe d'avaluació de l'edifici (Informe d'inspecció tècnica de l'edifici (IITE) + Certificat energètic).
    • Obres no iniciades.
    • Les obres s’han d’iniciar en un termini màxim de vuit mesos comptats a partir de l’endemà de la data de notificació del comunicat tècnic inicial previst en l’article 17 de les Bases reguladores.
     
    Els beneficiaris no podran compatibilitzar aquests ajuts amb els derivats del programa de foment de la regeneració i renovació urbana i rural del programa de foment del parc d’habitatge de lloguer, ni del programa de foment d’habitatges per a persones grans i persones amb discapacitat contemplats en el Reial Decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d’Habitatge 2018 – 2021. Tampoc seran compatibles amb els ajuts del Programa per a la rehabilitació energètica d’edificis existent (PAREER II) de l’Institut per a la Diversificació i Estalvi de l’Energia (IDAE) del Ministeri d’Energia, Turisme i Agenda Digital.
    No obstant l’anterior, els beneficiaris podran compatibilitzar aquests ajuts amb altres ajuts per al mateix
    objecte procedents d’altres administracions o institucions, sempre que l’ajut acumulat per la mateixa
    actuació no superi el seu cost total.

    Quantia de les subvencions
     
    La quantia màxima de la subvenció a concedir per edifici no podrà superar el 40% del pressupost subvencionable, ni l’import de 3.000 euros per habitatge i 30 euros per cada metre quadrat de superficie construïda de local. A efectes del càlcul de la subvenció no s’inclouran impostos, taxes o tributs.
    Per poder computar la quantia establerta per cada metre quadrat de local, serà necessari que els locals participin en els costos d’execució de les obres.

    Aquestes quanties es podran incrementar en 1.000 €/habitatge en cas que es tracti d’edificis declarats bé d’interès cultural a l’instrument d’ordenació urbanística.

    En cas d’edificis unifamiliars, no els és d’aplicació el percentatge ni el topall per cada metre quadrat de superfície construïda de local.


    Els impresos normalitzats de sol·licituds i altres preguntes freqüents es poden consultar en l’apartat web Programa 2018 del Consorci Metropolità de l’Habitatge.


    Programa Conservació 2018

    El 5 de desembre entra en vigor la convocatòria 2018 d'ajuts per a actuacions de CONSERVACIÓ en edificis de tipologia residencial col·lectiva i edificis unifamiliars de l'àrea metropolitana de Barcelona.

    Preguntes freqüents

    A continuació s'enumeren les preguntes més freqüents relatives a la convocatòria de conservació 2018.



    Document a l'abast sobre el projecte de bastida tubular

    DOCUMENTS A L'ABAST  
    Publicada nova edició actualitzada i ampliada del document a l'abast 26.2 sobre el projecte de bastida tubular
     
    L'àrea tècnica del CAATEEB ha elaborat  una nova edició  actualitzada i ampliada del document a l'abast  26.2 sobre el projecte de bastida tubular.

    En aquesta nova edició del document a l’abast sobre bastides, s’han revisat i ampliat els apartats de com fer el projecte de la bastida, accessibilitat en la via pública, així com els diferents apartats corresponents al Pla de muntatge ús i desmuntatge de la bastida.

    També s’ha ampliat l’apartat de legislació i s’han afegit nous apartats sobre recursos en línia i bibliografia consultable.

    22.11.18

    NUDA PROPIEDAD Y USUFRUCTUARIOS PARA PERSONAS MAYORES

    Fuente HABITACLIA

    ¿Sabes qué es la nuda propiedad?

    Puede que en los últimos años hayas oído hablar sobre una nueva fórmula para vender una casa y obtener un dinero extra. Es una opción pensada para personas mayores. Se llama nuda propiedad y es una fórmula que permite a los propietarios vender una vivienda, recibir dinero a cambio y seguir residiendo en ella de por vida.
    Esto también es ventajoso para los compradores, puesto que esto les permite adquirir una propiedad por debajo del precio de mercado. En los últimos meses, el porcentaje de propietarios que han optado por la nuda propiedad ha experimentado un crecimiento sin precedentes en España. Según datos de la Red Expertos Inmobiliarios y del Instituto de Formación Inmobiliaria (IFEM), en 2017 el número de operaciones de nuda propiedad aumentó un 150%, pero en el primer trimestre de 2018, el incremento fue de hasta un 300%, lo que nos indica que cada vez son más los que deciden sumarse a esta fórmula.

    ¿Qué es la nuda propiedad?

    Pero definamos primero qué es el concepto de nuda propiedad. Los propietarios de una vivienda pueden poseer la nuda propiedad y el usufructo vitalicio. Estos dos conceptos se pueden vender por separado, de modo que podemos vender el inmueble, pero seguir residiendo en él. En estos casos, el comprador del inmueble no obtiene el pleno dominio de la vivienda hasta que el usufructuario fallece.
    Los vendedores suelen tener entre 75 y 80 años de edad y no es preciso que no tengan herederos. A veces puede darse el caso de que sí los tengan, pero que igualmente necesiten aumentar su liquidez. De hecho, la nuda propiedad les permite obtener una paga extra para vivir con más comodidad, costeándose la asistencia si es preciso o usar el dinero para disfrutar del tiempo libre en la etapa final de su vida.
    Esta fórmula puede resultar especialmente interesante para personas que tienen una pensión de jubilación escasa y que al mismo tiempo, tienen una propiedad inmobiliaria interesante. De este modo, no hace falta que renuncien a seguir viviendo en la que ha sido su casa toda la vida y que pasen dificultades económicas durante el tramo de su jubilación.

    ¿Por qué es ventajosa la nuda propiedad?

    La parte que vende puede recibir al instante el dinero de la venta. Gracias a la nuda propiedad, aunque la casa haya sido vendida, la parte vendedora podrá seguir residiendo en ella. Del lado de los compradores, también hay ventajas: la vivienda se vende a un precio por debajo del precio de mercado, de modo que a medio o largo plazo se trata de una buena inversión. Según los expertos, con la evolución alcista de los precios, al finalizar el usufructo, la propiedad se habrá revalorizado.
    Es importante, en cualquier caso, que para la transacción sea ventajosa para ambas partes, los intereses estén equilibrados para el que compra y para el que vende. Los segundos deben estar bien informados del funcionamiento de la nuda propiedad y, lógicamente, acordar bien los precios y las condiciones.
    La compraventa tiene que realizarse mediante escritura ante notario e inscribirse en el registro de la propiedad. El usufructo se valorará en función de la edad de las personas vendedores, porque a mayor edad, menor duración prevista del usufructo. En estos casos, el precio que obtengan por la nuda propiedad será superior. Es importante, además, que el precio pactado no esté por debajo del precio fiscal del inmueble y así evitar problemas con la Agencia Tributaria.
    En el caso de que exista más de un propietario de la vivienda (esto puede pasar en casos de matrimonios mayores), lo más habitual es establecer lo que se denomina “usufructo sucesivo”. De este modo, aunque fallezca uno de ellos, el usufructo continua para el otro y solo finaliza cuando fallece el último.

    Otras cuestiones importantes a tener en cuenta sobre la nuda propiedad

    El vendedor de la vivienda tiene el usufructo de la misma, pudiendo vivir en ella o incluso alquilarla hasta el momento del fallecimiento. Con respecto al pago de los gastos, que es otra cuestión importante a tener en cuenta, hay que tener en cuenta que una vez realizada la venta, los usufructuarios solo tendrán que pagar los gastos correspondientes a los suministros de la vivienda, como son el agua, el gas, la electricidad, el teléfono, etcétera. La parte inversora, por su parte, tendrá que hacerse cargo del Impuesto de Bienes Inmuebles y también de las derramas extraordinarias que se produzcan en el edificio.
    Hay que tener en cuenta, por último, que la venta de una vivienda en nuda propiedad es una transacción definitiva. No hay posibilidad fácil de recuperar la casa por parte de los propios vendedores o de los herederos. Y esta es una de las diferencias más importantes con las hipotecas inversas, otro producto financiero que se oferta a personas mayores con inmuebles en propiedad. En ese caso, lo que sucede es que los propietarios reciben una cantidad mensual del banco con la que completan sus pensiones, pero no pierden en ningún caso la propiedad de la vivienda. Si después del fallecimiento de los propietarios, los herederos quisieran recuperar la vivienda, tendrían que devolverle al banco lo abonado anteriormente.




    Decret llei 1/2025, de 28 de gener, de mesures urgents en matèria de contenció de rendes

    Data 29/1/2025  Decret llei 1/2025, de 28 de gener, de mesures urgents en matèria de contenció de rendes URI ELI:   https://portaljuridic.ge...